حداقل حقوق سال 99 تصویب شد – جدول حداقل دستمزد و مزایای 99

تغییر پایه حقوق و افزایش حقوق در سال 99؛ بروز رسانی 18 خرداد

به گزارش ایسنا اعضای شورای عالی کار در جلسه ای که در ارتباط با تعیین حق مسکن کارگران داشتند، ساعت ها مذاکره کردند و در نهایت با تصویب افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران موافقت کردند. در این نشست که در ساعت 4 17 خرداد ماه 99 تشکیل شد، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان کارفرمایی و کارگری در وزارت کار حضور داشتند. در پایان این جلسه که ساعت ها به طول انجامید با افزایش 200 هزار تومانی حق مسکن موافقت شد و به تصویب همه رسید. این نشست، علاوه بر افزایش حق مسکن موضوعات دیگری هم داشت. نمایندگان گروه کارگری بر لزوم اجرای ماده ۴۱ قانون کار و افزایش حداقل دستمزد سال ۹۹ تاکید داشتند. بنابراین با افزایش حق مسکن کارگران به 300 هزار تومان توسط شورای عالی کار، پایه حقوق کارگران در سال جاری هم افزایش یافت و به مرز 26 درصد رسید.حق مسکن کارگران تا پیش از این در حدود 100 هزار تومان بود که به 300 هزار تومان افزایش یافت. از مصوبات دیگری که در این جلسه تعیین شد، کاهش 75 هزار تومانی پایه سنواتی کارگران بود. در ازای این موضوع پنج درصد به پایه حقوق اضافه شد و در مجموع افزایش پایه کارگران را به 26 درصد رساند. حق مسکن تنها آیتمی است که باید علاوه بر تصویب در شورای کار، توسط هیات وزیران نیز به تصویب برسد. بنابراین در صورتی که این مصوبه شورای عالی کار مورد تصویب هیات وزیران نیز قرار گیرد، قطعا در فیش حقوق کارگران از ابتدای فرودین ماه اعمال خواهد شد.

حداقل حقوق سال 99، 21 درصد افزایش یافت!

اجازه دهید همین ابتدا میزان افزایش حقوق سال 99 و حداقل حقوق سال 99 را به شما بگوییم. طبق گفتگو و جلسه ای 6 ساعته که در آن وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین نمایندگان کارگران و کارفرمایان نیز حضور داشتند، حداقل دستمزد سال 99، یک میلیون و 835 هزارتومان به تصویب رسید. این جلسه در تاریخ 20 فروردین در حالی برگزار شد که به پایان فروردین نزدیک تر می شدیم و اعتراضات کارگران به مشخص نشدن افزایش حقوق بیشتر و بیشتر می شد. البته یکی از مسائلی که به اعتراضات کارگران دامن می زد خبری بود که با توجه تاخیر در تعیین حداقل حقوق شنیده می شد. این خبر، فریز شدن حداقل حقوق در سه ماه اول سال 99 بود که علت اصلی ایجاد شدن آن، مشکلات اخیری بود که به واسطه بحران کرونا در کشور ایجاد شده بود. به واسط بحران کرونا بسیاری از افرادی که بیکار شده اند در حال حاضر از بیمه بیکاری استفاده میکنند که در این میان شایعاتی از وجود عیدی بیمه بیکاری نیز به وجود آمد. حداقل حقوق سال 99، 21 درصد افزایش یافت! خبر تعیین حداقل حقوق سال 99 زمانی مشخص شد که بعد از جلسه ی 6 ساعته، صفحه رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وزیر در این مورد گفتگویی انجام داد. در این گفتگو، محمد شریعتمداری اعلام کرد که افزایش 21 درصدی حداقل حقوق برای سال 99 رسما تصویب شده است

افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در سال 99

طبق گفته های وزیر کار و تعاون، در سایر سطوح مزدی هم افزایش حقوق برابر با 15 درصد خواهد بود که باید مبلغ 91 هزارتومان نیز به آن اضافه کنیم. طبق تصمیم هیئت وزیران، حقوق افراد شاغل در دستگاه های اجرایی برای سال 99 در حدی افزایش یافته است (15 درصد افزایش) که پس از افزایش حقوق، حداقل حقوق کارکنان و بازنشستگان کمتر از 2 میلیون و 800 هزارتومان نخواهد بود. طبق قانون همه افزایش حداقل حقوق ها، از فروردین ماه قابل اجرا هستند. کارفرمایان می توانند این حداقل حقوق ها را در قالب چک، واریز نقدی یا پول نقد به کارکنان پرداخت کنند. جدول حداقل حقوق و مزایای کارگران در سال 99 در تصویر زیر می توانید جزئیات حقوق مزایای سال 99 را در قالب جدول حداقل حقوق و مزایای 99 ببینید. جدول حداقل حقوق و مزایای کارگران در سال 99 همچنین برای مشاهده جزئیات مربوط به مالیات حقوق 99 پیشنهاد می کنیم جدول مالیات حقوق را ببینید. افزایش مبلغ بن کارگری چقدر بود؟ در این جلسه همچنین برای مبلغ بن کارگری نیز افزایش در نظر گرفته شد. بن کارگری که در سال 98 مبلغ 190 هزارتومان بود با افزایشی 210 هزارتومانی (110 درصدی) به مبلغ 400 هزارتومان رسید. با وجود این که افزایش حداقل حقوق سال 99 احتمالا مورد رضایت کارگران نیست، اما افزایش مبلغ بن کارگری شاید بتواند گوشه ای از این مسئله را حل کند.

حداقل حقوق سال 98 چقدر بود؟

جلسات بی نتیجه برای تعیین حداقل حقوق 99 طبق گزارشاتی که از رسانه های خبری به دست رسید، در جلسه تعیین حداقل حقوق 99 نمایندگان کارفرمایان و کارگران نتوانستند به توافق مشخصی برسند و با توجه به اینکه چند روزی از نیمه اول فروردین ماه گذشته بود، این موضوع به رای گیری گذاشته شده و طبق رای گیری و ترکیب اعضای شورای عالی، افزایش 21 درصدی حداقل دستمزد به تصویب رسیده است. این در حالی است که قبل از این جلسه، حداقل 3 جلسه در سال 98 تشکیل شده بود که به دلیل اختلافات نظر شدید میان نمایندگان کارفرمایان و کارگران این جلسات به نتیجه مشخصی نرسیده بود. به همین دلیل مشخص شدن افزایش دستمزد 99 به نیمه دوم فروردین کشیده شد و در چهارمین جلسه نیز با وجود عدم توافق و نبود زمان چاره ای جز رای گیری برای مشخص شدن نتیجه نبود. در این میان اگر ذهنتان در مورد عیدی سال 99 هم مشغول است پیشنهاد می کنیم از مقاله فرمول محاسبه عیدی در وبلاگ سپیدار سیستم غافل نشوید. خواسته کارگران برای حداقل حقوق 99 چه بود؟ طبق اطلاعاتی که به دست آمده خواسته نماینده کارگران افزایش 1.5 میلیون تومانی حداقل حقوق بوده است. فرامرز توفیقی که به عنوان نماینده اصلی کارگران در این جلسات حضور داشت معتقد بود که مهم نیست تشکیل این جلسات برای تعیین حقوق تا کی طول بکشد، بلکه مهمتر این است که حق قانونی قشر زحمتکش کارگر داده شود. توفیقی معتقد بود طبق ماده 41 قانون کار، حداقل حقوق کارگران باید بر اساس نرخ تورم تعیین شود و شورای عالی باید این مسئله را در نظر داشته باشد. خواسته کارگران برای حداقل حقوق 99 چه بود؟ توفیقی اعلام کرد که برای احقاق حقوق کارگران تسامح به خرج نمی دهیم. او برای افزایش حقوق کارگران افزایش یک میلیون و 480 هزارتومانی را درخواست کرد و گفت بر اساس نرخ تورم، معیشت کارگران در خطر جدی است و با توجه به اینکه در سال های گذشته نیز، حقوق کارگران همپای نرخ تورم رشد نکرده، برای جبران این فقدان، افزایش حقوق کارگران در سال 99 باید 45 درصد افزایش یابد.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.

به اشتراک گذاری بر روی facebook
Facebook
به اشتراک گذاری بر روی twitter
Twitter
به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
WhatsApp
به اشتراک گذاری بر روی telegram
Telegram

به این مطلب امتیاز بدهید

5/5
/5

مطالب مرتبط

نرم افزار حسابداری دهیاری پویا حساب
پویا دهیار
mohmmad paitooran

نرم افزار حسابداری دهیاری

نرم افزار حسابداری دهیاری پویا حساب با بهره مندی از ویژگی آفلاین و آنلاین و سادگی در نصب و محیط ساده و جذاب برای کاربر و دارای امکانات یک سیستم حسابداری جامع از قبیل دفاتر حسابداری ، گزارشات تراز مالی ، بودجه ، ارسال اسناد

اطلاعات بیشتر »
mohmmad paitooran

موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه – موارد مشمول بیمه و مالیات کدامند؟

موضوع مورد بحث این مقاله معافیت از بیمه و مالیات است. به طور کلی در بحث شمولیت بیمه همواره فرمول کلی ذیل مدنظر قرار می‌گیرد : مزایای غیرنقدی مشمول بیمه نیست اما کلیه‌ی مزایای نقدی غیر از مواردی که خود سازمان تامین اجتماعی اعلام کند، مشمول بیمه است.

اطلاعات بیشتر »
mohmmad paitooran

حق سنوات چیست؟

پایه سنوات سال 1400 همچون همه سال های دیگر مبلغی است که تحت شرایطی به مزد کارگران قانون کار افزوده می شود. پایه سنوات به کارگرانی که بیش از یک سال سابقه کار داشته باشند و یا یک سال از آخرین دریافت پایه سنوات آنان در آن کارگاه گذشته باشد تعلق می گیرد.

اطلاعات بیشتر »
اسکرول به بالا